Mijn favoriete fotograaf #01

Als ik ergens van kan genieten dan is het wel foto’s kijken. Inspirerende foto’s, mooie foto’s, indrukwekkende foto’s, schattige foto’s, ontroerende foto’s.. Er zijn zoveel verschillende soorten stijlen, uitdrukkingen wat je aan een foto mee kan geven. Ik kan er dan ook echt van genieten om die foto’s uitgebreid te bekijken. In de loop van de tijd heb ik een aantal favoriete fotografen gekregen waarvan ik regelmatig hun social media of website check om te zien of ze nog mooie foto’s hebben. Deze ga ik met je delen zodat jij ook mee kan genieten! Klik snel verder voor de eerste fotograaf…!

DEEL 01 – PETER GERTENBACH

Toen ik de foto’s van Peter zag, was ik opslag verliefd. Inmiddels heb ik al een aantal keer met hem mogen samen werken. Hij heeft onder andere mijn bruiloft gefotografeerd en heeft foto’s gemaakt in Veddo Village, een vakantie park in Italie waar ik o.a. wat grafische vormgeving werk voor doe. Als je toevallig nog een fotograaf zoekt voor je bruiloft; dan kan ik je hem van harte aanbevelen!

MAAK KENNIS MET PETER GERTENBACH

Hoe ben ik  in het vak terecht gekomen?
Dat is eigenlijk best bijzonder gegaan. Fotografie was al een aantal jaren mijn hobby; met als onderwerp voornamelijk de natuur. Mijn foto’s plaatste ik regelmatig op een site waar (professionele) fotografen er commentaar op gaven, of tips gaven. Steeds vaker kreeg ik positieve reacties en was men verbaasd als bleek dat ik geen opleiding fotografie gevolgd had. Nadat ik  de eerste portretfoto’s gemaakt had (van mijn kinderen) kreeg ik regelmatig te horen: daar moet je iets mee gaan doen!
Maar goed, als je een opleiding in de detailhandel gevolgd hebt, en  al meer dan 20 jaar in de supermarkt werkt, hoe maak je dan de stap naar een baan als fotograaf? “zomaar” voor jezelf beginnen, als je een gezin hebt met 3 kinderen, is dan een te grote stap.
Toen ik in de krant een advertentie zag van Designstar, waarin stond dat ze op zoek waren naar een fotograaf die (sfeer) foto’s kon maken in en met natuur, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gesolliciteerd. Met als enige referentie mijn enthousiasme en als portfolio mijn eigen website en foto’s. Na 2 uitgebreide gesprekken kreeg ik de baan aangeboden! Zeker toen ik hoorde dat er veel mensen gesolliciteerd hadden die wel een opleiding hadden, was het voor mij zo bijzonder dat ik toch de kans kreeg om te laten zien wat ik kon….dat heb ik echt ervaren als Gods leiding.
Nu werk ik al weer 2 jaar met veel plezier bij Designstar, en heb ik volgens mij de leukste baan J
Naast mijn werk bij Designstar ben ik 3 jaar geleden ook mijn eigen bedrijf begonnen, Fotografie Gertenbach. Onder deze naam doe ik samen met mijn vrouw vooral trouwreportages en portret en gezinsfotografie. We zijn enorm op elkaar ingespeeld, en vullen elkaar aan waar nodig. Hannie let veel op details, en ik op de “creatieve” kant en we merken dat het in de reportages een voordeel is!
Zo heb ik van mijn hobby mijn werk kunnen maken, en maak ik foto’s van zowel mensen als natuur… een ideale combinatie!
Wat inspireert mij aan mijn werk?
Dat is toch wel het werken met mensen en het bezig zijn in de natuur. Beiden hebben zijn charmes. Een trouwreportage maken bijvoorbeeld, is zo ontzettend leuk, je bent te gast op de meest bijzondere dag uit iemands leven, en daar mag jij dan foto’s van maken… heerlijk om te doen! Mensen zijn veelzijdig, uniek, je probeert hun emoties door de camera heen vast te leggen.
In de natuur fotograferen is ook heerlijk, als je zomaar door een mooi natuurgebied loopt, is er zo veel te zien en te fotograferen. Planten, bloemen, landschappen, dieren… en elk seizoen levert weer de mooiste plaatjes op.
Leukste fotomomenten zijn…
De spontane momenten, de ‘snap’shots… of lucky shots zoals ik ze wel eens noem. Als iemand in de lach schiet, een blik van een spelend kind die opkijkt, een bruidspaar wat denkt dat dat niemand even op ze let….dat zijn de mooiste momenten. Bij studiofotografie is het vaak iets minder spontaan, maar dan is het weer de kunst om net de foto te maken nadat je iemand “in positie” hebt gezet, en vlak nadat je gevraagd hebt of ze willen kijken in de camera. Bij het fotograferen van kinderen in de studio ga ik ook vaak gewoon een poos op de grond zitten en dan gewoon maar eens kijken wat het kind allemaal gaat doen in die studio, dan komen er leuke momenten genoeg!

www.fotografiegertenbach.nl / www.facebook.com/peter.gertenbach

Kijk & geniet!

 

Plaats een reactie